سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد اندر احوال خیال ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد
سرخط خبرها

حرم مطهر رضوی سوگوار شهادت ام‌الائمه (ع) شد

  • کد خبر: ۱۹۶۸۴۸
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
حرم مطهر رضوی سوگوار شهادت ام‌الائمه (ع) شد
هم‌زمان با شب دوازدهم جمادی‌الاول، حرم مطهر رضوی سوگوار شهادت مظلومانه ام‌الائمه(س) شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بیرق عزا برفراز گنبد حرم مطهر رضوی برافراشته شد و صحن و سرای بارگاه منور رضوی رنگ عزا و ماتم به خود گرفت.
در این شب پر حزن و اندوه زائران حریم ملکوتی رضوی با حضور در رواق بزرگ امام خمینی(ره) در ویژه‌برنامه‌های عزاداری که از سوی معاونت تبلیغات اسلامی آستان مقدس رضوی تدارک دیده شده بود شرکت کرده و در سوگ شهادت ام‌الائمه(س) اشک ماتم ریختند و سوگواری کردند.

این ویژه‌برنامه‌ها ساعتی بعد از اقامه نماز مغرب و عشا با قرائت زیارت امین‌الله و عرض سلام و ارادت به محضر حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) با نوای امیر عارف آغاز شد و با مرثیه‌سرایی و ذکر مصیبت به مناسبت شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) ادامه پیدا کرد.

آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و خطیب حرم مطهر رضوی در این مراسم ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه و تسلیت شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) بیان کرد: این بانوی بزرگوار به گونه‌ای در محراب عبادت می‌ایستاد که همه وجودش محو خداوند می‌شد.

وی تصریح کرد: ما هم به‌عنوان محبان و دوستداران آن حضرت باید نماز را با نهایت توجه و حضور قلب بخوانیم و در هنگام نماز به دنیا و مسائل دنیوی توجهی نداشته باشیم و نماز خود را با عشق بخوانیم و برای نماز حساب ویژه‌ای در زندگی خود باز کنیم.

خطیب حرم مطهر رضوی افزود: یکی از انواع صبر، صبر در عبادت است. انجام واجبات در سنگر صبر انجام می‌شود. آدمی که دنیاپرست و بی‌نظم است نمی‌تواند عبادت خدا را انجام دهد چراکه انجام امور عبادی نیازمند اراده و صبر است.

وی افزود: حضرت صدیقه طاهره(س) نه تنها در نماز‌های واجب بلکه در نیمه‌های شب نیز در محراب عبادت می‌ایستاد و به گونه‌ای خدا را عبادت می‌کرد که ملائکه آسمان محو عبادت او می‌شدند. ما هم باید از خدا بخواهیم ذره‌ای از این عشق را در وجود ما قرار دهد تا بتوانیم به زیبایی و با تمام توجه خدا را عبادت کنیم.

آیت‌الله صدیقی ابراز کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت زهرا(س) دفاع از حریم ولایت بود. این بانوی بزرگوار با حمایت از امیرالمؤمنین(ع) در برابر دشمنان، ولایت را و با شهادت و فدا کردن جان خودش، اسلام ناب را بیمه کرد.

وی ادامه داد: امت اسلامی به دنبال شهادت حضرت زهرا(س) شهدای بسیاری را تقدیم دین کرد و این جان‌فشانی‌ها هنوز هم ادامه دارد و در سایه انسجام فاطمی یک انقلاب جهانی شکل خواهد گرفت و دشمنان اسلام مأیوس و نابود خواهند شد.

 

در این مراسم همچنین جواد خراشادی‌زاده، شاعر و ستایشگر اهل بیت(ع) این غزل زیبا را تقدیم شهیده راه ولایت، حضرت صدیقه طاهره(س) کرد.

سلام جلوه خدای رحمان، مظهر واقعی نور ایمان
سلام منشأ حیات افلاک، باطن و ظاهر حدیث لولاک
سلام بر تو و کرامات تو، ملائکه محو مقامات تو
حوریه‌ی انسیه و زهرا تویی، فاطمه‌ی ام ابیها تویی
عرش خدا جلوه مستور توست، نور سماوات و زمین نور توست
نور تو نور ذات کردگار است، در همه‌ی ائمه اشکار است
تویی که قرآن شده مدح خوانت، روز قیامت همه در امانت
مصدر اصلی امامت تویی، شفیعه روز قیامت تویی
تو وارث سیادت رسولی، گفته پدر حقیقتا بتولی
دخت خدیجه ام‌مومنینی، سیده‌ی نساء عالمینی
محور اصلی حدیث کسا، شأن نزول سوره «هَل اَتی»
کیست به جز تو عرش را قائمه، فاطمه یا قاطمه یا فاطمه
نیست نیازی که بخوانی دعا، یک نخ چادر تو مشکل گشا
وصله چادرت گره وا کند، فضه‌ی تو کار مسیحا کند
از همه زنان عالم سری، معلم آسیه و هاجری
ذکر فضایل تو تکثیر شد، یکی از آن آیه تطهیر شد
گفته خدایی که به حق غالب است، مودت تو بر همه واجب است
دعای نور تو دوای دل است، چقدر وصف نام تو مشکل است
خدا به هنگام مناجات تو، فخر فروشد به عبادات تو
مظهر کامل حیا و شرف، نام تو حک شده به دُرِّ نجف
شأن نزولِ سوره‌ی کوثری جان علیِ مرتضی حیدری

اجرای برنامه عزاداری، مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی با نوای ذاکران آل الله، حاج احمد واعظی و احد سبزی از دیگر برنامه‌های شب شهادت حضرت زهرا(س) در حرم مطهر رضوی بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->